Følgere

torsdag 17. mai 2012

Norddalsbunaden min

Min bunad heter Norddalsbunad, og jeg synes den er Norges vakreste! 

Her har jeg fått på meg finstasen, heldigvis hadde ingen mystiske kryp vært i klesskapet mitt og sydd den inn....det er like spennende hvert år hihi
Bunaden er svart og broderiet er sydd med plantefarget garn.
Broderiet er karakteristisk og har lange tradisjoner fra  Sunnmøre. Den har et broderi av ei rose på livet hvor et hjerte står opp ned midt inne i mønsteret. (bilde 2)
Norddalsbunaden blir ofte forvekslet med Ørskogdrakt (også kallt  Marthadrakt),  mønsteret likner på Norddalsbunaden, men  broderiet har større motiver og det er sydd med gulltråd inne  i rosene.
Et skikkelig arvestykke. Årstallet viser 1796. Dette er jeg stolt av:)



Vi har hatt en flott dag, selv om været var surt og kaldt! 
17. mai hilsen fra Trine



9 kommentarer:

  1. Den bunaden var lekker, Trine! Tror nesten jeg må være enig med deg, av de vakreste;) Og for et arvestykke!! Dette må nå nesten oppbevares i safe;)

    SvarSlett
  2. Utrolig flott bunad!! Selv har jeg Gudbrandsdalen grafferdrakt, som hadde blitt angrepet av krympedyr i år igjen!!!
    Den smekken på taska må du ta godt vare på!! Det var arvestykket sitt ja!!

    Nå skal jeg fortelle deg noe vittig, kan hende du visste det fra før, men jeg lærte det av 17.mai sendinga på NRK i dag. Når bunader har et broderi av et hjerte på seg, så symboliserer det en vaffel. Det var for at før i tida så var det et eller annet, som jeg ikke fikk med meg fordi jeg sminket meg, med det å vise gjestfrihet ved å servere vaffler til gjestene, fordi det var så lett å få til eller noe i den duren (der kom det jeg ikke fikk meg meg i det hele tatt, haha).. det var vel det jeg fikk med meg! Så da har du kanskje lært, helt eller delvis (haha), noe nytt i dag :)

    Håper dere hadde en fin dag! Det hadde vi, så nå er jeg kaputt, og kommer til å sove søtt i min seng innen de neste 15 minutter :)

    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå lærte jeg noe nytt, visste ikke at det symboliserte vaffelhjerter! Nå smiler jeg litt ...for det finnes ikke makan til kakebord i selskaper enn de vi har på sunnmøre, så gjestfrihet kan absolutt stemme:))

      Slett
  3. Så utrolig flott bunad du har! Jeg liker veldig godt sorte bundaer :o) Selv har jeg blå nordlansbunad....som ikke har passet de siste årene......

    SvarSlett
  4. Fin bunad Trine. Er ikke enig at den er Norges fineste. Edny i syns min og din e vel så fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahahaha typisk deg, men du skal være stolt av bunaden din, den er fin den og..... men ikkje finere haha!

      Slett
  5. Nydelig bunad. Sjelden å se her nord

    SvarSlett
  6. Bunaden var fin den, men er ikke enig i at den er Norges fineste.
    Jeg lufta min lenger sør i landet.

    Klem fra øya

    SvarSlett
  7. Nøyer meg med å seie at du har ein fin bunad ;) Eg tykkjer i grunn alle bunader er fine på sin måte...

    SvarSlett

HEI
Jeg blir utrolig glad om du legg igjen noen koselige ord i kommentarfeltet! Veit du at du ikke trenger å ha egen blogg for å skrive kommentar?
Der du må velge "kommenter som" under adressefeltet, kan du velge navn/nettadresse, og så skriv du inn navnet ditt. Jeg vil helst ikke at du kommenterer anonymt.