Følgere

lørdag 8. november 2014

Rosettbakelse




I dag har jeg begynt på julebaksten, jeg har laget rosettbakelse. Det er ganske lurt å starte tidlig, synes ikke du også det? Julekakene er absolutt best før jul! Det flotte rosettbakelsejernet kjøpte jeg for kr. 15.- på Freetex,  det var innstøpt i plast i originalemballasjen, hadde aldri vært utpakka.



Jeg er litt skeptisk på smultbakst, men passet på varmen og grytelokket lå like ved ovnen.



Ferdig stekt, avrent på tørkepapir og fått seg en omgang i strøsukkerskåla. Er de ikke søte??? Disse er gode med syltetøy og fløtekrem, eller bare som de er også:)
Her er noe av dagens produksjon, har du lyst å prøve?
Her kommer oppskrifta:
1 egg
1,5 dl H-melk
1 ts smelta meierismør
1 ss sukker
100 gr hvetemel
(1 klype salt) - kan sløyfes
--------------------------
500 gr matfett til steiking

La røra svelle i ca. 20 minutter. Varm jernet i smulten, dypp så jernet i røra, men OBS! ikke dypp for langt ned, da får du innbakt rosettjern.!!! Jernet skal være varmt når du dypper i røra slik at noe av deigen fester seg til jernet, så er det bare å dyppe jernet i smulten.  Kakene slipper jernet lett, eller bruk en gaffel.
Lykke til!  Trine

                                                           

6 kommentarer:

  1. Rosettbakelse har jeg aldri laget og aldri smakt. Veldig søte å se på, og sikkert gode også;) Julekakene smaker veldig godt før jul, ja;)

    SvarSlett
  2. Så dårlig å være i gang med julebaksten allerede! Rosettene er nydelige, både på smak og utseende!

    SvarSlett
  3. Dette så virkelig deilig ut :)
    Godt å se at det ikke bare er jeg som starter jula tidlig...

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse kakene er ikke til meg selv, men til ei julemesse jeg skal delta på:)

      Slett
  4. Så søte kaker! Slike har jeg ikke sett før. Har enda ikke smakt jule/småkaker i høst, så gleder meg veldig til en smak:):)

    SvarSlett
  5. Så flink du er da! Og smaken er jo konge, mye jobb men åå så gode rosettbakkels er !

    SvarSlett

HEI
Jeg blir utrolig glad om du legg igjen noen koselige ord i kommentarfeltet! Veit du at du ikke trenger å ha egen blogg for å skrive kommentar?
Der du må velge "kommenter som" under adressefeltet, kan du velge navn/nettadresse, og så skriv du inn navnet ditt. Jeg vil helst ikke at du kommenterer anonymt.